We kijken terug op de Dakar van het afgelopen jaar!
Na het Wereld Kampioenschap Rallye du Maroc te hebben gereden in Marokko en daar op een mooie 7e plaats overall in de T3 gefinisht te zijn. Is het team klaar voor de Dakar van 2024!
Op Oudjaarsdag vloog het team vanaf Schiphol naar Saudi-Arabië. Eenmaal daar aangekomen, een nachtje in een hotel geslapen, en de volgende ochtend al vroeg uit de veren, om in de haven van Yanbu de vrachtwagen en de Hilux te halen.
Aangekomen op het eerste bivak in Alula, hier werden de nodige administratieve checks, de scrutineering, de shake down en de proloog gereden.
Stage 1 Alula > Al Henakiyah
Paul: “het was een zware etappe met veel fesh fesh en stenen. Als de eerste etappe een voorteken is van deze Dakar dan staat ons nog wat te wachten. Na de eerste lekke band hebben we toch wat gas terug genomen en in een lekker ritme de etappe afgemaakt. Nu snel door naar het bivak voor de service en klaar maken voor morgen”.
Stage 2 Al Henakiyah > Al Duwadimi
De etappe begon fantastisch met een 4e tijd op het eerste controlepunt. Op het 2e controlepunt klokte Paul en Jan Pieter de 2e tijd !!! op slechts 1 seconde van de nummer 1 op dat moment.
Een lekke band en veranderende terrein omstandigheden maakte helaas een einde aan deze top tijden.
Paul: “het eerste gedeelte was ons parcours, zand en duinen zijn ons ding. Vanaf WP2 werden het snelle paden en stenen waarbij de Taurussen (T3 buggy van een ander merk) in het voordeel zijn. Op de gravelpaden is de topsnelheid van die buggy’s veel hoger. Maar we krijgen in de komende weken nog veel zand en duinen dus we gaan er voor. Dit hebben we alvast” aldus een tevreden Paul.
In het algemeen T3 Challenger klassement behouden Paul en Jan Pieter hun 11e plaats, slechts een kleine 8 minuten achter de top 10. En dat na 2 dagen en bijna 900 Km special.
Stage 3 Al Duwadimi > Al Salamiya
De buggy met startnummer 336 zakte gedurende de etappe van vandaag terug naar een 16e tijd maar met een snel en goed laatste gedeelte wisten Paul en Jan Pieter terug te komen tot een 14e tijd. Dat het een zware etappe was blijkt ook wel uit het algemeen klassement. Een aantal toppers hadden vandaag problemen en kwamen met ruime achterstand binnen. Hierdoor schuiven Paul en Jan Pieter nu door naar een 9e plaats !!! In het algemeen klassement.
Stage 4 Al Salamiya > Al Hofuf
Gedurende de stage werd de race perfect opgebouwd en bij het laatste waypoint reden Paul en Jan Pieter een 3 tijd. Een top prestatie om van een 14e plek door het veld naar voren te rijden.
Paul: “Tot aan het laatste waypoint ging het perfect. Bij de tankstop wisten wij al dat het goed zat en dat we een mooi resultaat konden rijden.
Met nog 25 kilometer duinen te gaan naar de finish, waar we normaal met de beste mee kunnen, sloeg het noodlot toe. We misten vermogen en de motor liep nog op 2 cilinders. We zijn gestopt om een injector en een bobine te vervangen. Helaas was dat niet het probleem. Besloten om het toch maar te proberen maar dat ging echt niet.
Met de navigatie kunsten van Jan Pieter zijn we toen om de duinen heen gereden, 30 Km om. We zijn uiteindelijk met 2 uur vertraging gefinisht. Daar kwam nog 45 minuten straftijd bovenop voor gemiste waypoints. Onze prachtige 9e plaats algemeen was in een klap weg, een top resultaat bij de eerste 3 in de special ook…
Onderweg naar het bivak toch een traantje weg moeten pinken”.
Stage 5 Al-Hofuf > Shubaytah
Ongeveer een uurtje geleden zijn Paul en Jan Pieter aangekomen op het bivak van de 48uurs chrono etappe!
Na vanochtend vroeg gestart te zijn, hebben ze een mooie 8e plaats!
Stage 6 Shubaytah > Shubaytah
Het was een loodzware etappe verdeeld over 2 dagen, veel deelnemers met problemen, gekantelde vrachtwagens, het was een waar slagveld.
Paul en Jan Pieter konden zich goed hervinden na de grote problemen in etappe 4.
Zij stuurden de 336 buggy naar een hele knappe 8e tussentijd.
Jan Pieter: het was heftig, heel zacht zand en giga duinen. Zo groot hebben wij ze nog nooit gezien. Prachtig om te doen, echt een Dakar gebied”.
Het “empty quarter” in Saudi Arabië is 15x groter dan Nederland en de naam zegt het al, er is hele maal niks!
Vanmorgen ging het verder en hadden de mannen nog ruim 200 Km te gaan.
Paul: “het ging weer super goed tot we een aandrijfas moesten wisselen. Het is helaas iedere keer als het top gaat, dat we voorin mee doen, dat er wel iets stuk gaat. De snelheid hebben wij gewoon”.
Dat bleek ook wel uit de uitslag van de 48 chrono stage want Team Spierings wist ondanks de kapotte aandrijfas een fantastische 10e tijd
Rustdag Riyadh
Vandaag even geen etappes, maar een rustdag, de monteurs geven de buggy een goede service en Paul en Jan Pieter kunnen even lekker wat uitrusten.
Wil jij kans maken om te gaan met ons naar Dakar? Neem een kijkje op
http://www.louwman.nl/dakar en wie weet sleutel jij straks net als Joost of Koen aan onze buggy tijdens de rally.
Stage 7 Riyadh > Al Duwadimi
Jan Pieter: “na de lekke band heel wat deelnemers voor ons en dan ook alleen maar stof, stof en stof. Lastig navigeren en eigenlijk levensgevaarlijk. Vergelijk het met dichte mist met een zicht van 5 meter. Door het slechte zicht zaten we even fout en “Ping” waypoint gemist !
Normaal rij je dan terug en haal je deze maar dat was nu veel te gevaarlijk. Spookrijden in de stof… nee, beter niet”.
Stage 8 Al Duwadimi > Ha’il
Het was een moeilijke dag voor de mannen, niet zo zeer vanwege de route en de omstandigheden maar door toch wel de nodige materiaal pech.
Jan Pieter: “wij begonnen goed, konden lekker tempo rijden tot de eerste lekke band. Dan zit alles wat je hebt ingehaald weer voor je.
Toen we eindelijk weer een beetje ritme hadden en we vlotjes door de duinen kwamen hadden we ineens een kromme spoorstang links achter. We hebben geprobeerd om er mee door te rijden maar het wiel stond er te scheef onder“.
Paul: “het heeft 20 minuten geduurd om de spoorstang te wisselen, dat gat rij je niet meer dicht.
Daarna ging het gewoon goed tot we in de laatste 100 km een tweede lekke band hadden. Die gewisseld en dan heb je geen reserve meer.
Omdat we nog 100 km stenen hadden tot aan de finish, moet je het heel rustig aan doen. Een derde lekke band en je staat definitief stil !”.
Ondanks de problemen kwam de buggy als 19e aan de finish op 45 minuten van de nummer 1. Wederom een knappe prestatie ondanks de pech. Door de 30+ minuten verloren tijd zakt Dakarteam Spierings 1 plaatsje in het klassement naar positie nummer 10 op slechts 2,5 minuut van de nummer 9
Stage 9 Ha’Il > Alula
Paul: “verder naar achteren betekend inhalen en dat kost tijd.
Ook de track is dan al “omgeploegd” en dan loopt de buggy gewoon zwaarder en kom je niet aan je maximale snelheid van 135 km per uur. Los daar van vandaag ook weer wat problemen gehad. Een aandrijfas moeten vervangen, gelukkig gezien in de neutralisatie, dus kort na de herstart gelijk vervangen. Het ging heel snel, ongeveer 15 minuten, maar de aansluiting met de top 10 ben je dan gelijk kwijt”.
Ondanks alles vandaag wederom een 10e tijd voor buggy met 336.
Jan Pieter: “als het heel blijft en je start op je positie, kunnen wij vooraan meerijden. Al een aantal keer gezien dat wij dan tussen de waypoints niet veel toegeven op de top 5. Daarbij zijn de Taurussen onverwacht sterk dit jaar”.
Door te blijven knokken, super teamwork en een hard werkend serviceteam staan ze stevig op een 10e plaats algemeen.
Stage 10 Alula > Alula
Ook de 10e etappe in de 2024 Dakar is een feit… Onze Paul en Jan Pieter hebben ook deze special volbracht met een mooi resultaat !
Paul: “op de verbinding naar de proef hadden wij een probleempje, dit zorgde voor nogal wat stress in de buggy. We hebben het allemaal op tijd kunnen fixen maar je begint niet lekker aan z’n special. Daar kwam na 50 km ook nog eens een lekke band bij, eigenlijk heel normaal, maar dat wil je niet met nog ruim 300 km voor je”.
Jan Pieter: “we hebben elkaar even aangekeken en besloten ons te “resetten” en normaal door te gaan, net doen of er niks is, gewoon in de koppies een herstart. Dan zie je dat je al snel dat het veel beter gaat”.
En inderdaad, waypoint voor waypoint werden de tijden beter en beter. Kwam de T3 Challenger met 336 op waypoint 2 nog door met een 20e tijd, werd dat op de volgende waypoints 17, 15, 13, 12 en uiteindelijk aan de finish een 11e tijd. Dit slechts 20 minuten achter de dagwinnaar na 371 km wedstrijd.
Paul: “ik weet dat we zo niet mogen rekenen maar een dag als vandaag zonder problemen, dat scheelt je 12 a 13 minuten, dan rijden we bij de eerste 5.
Maar we gaan niet gek doen, wij willen gewoon de finish halen, dat ben ik al mijn trouwe partners verschuldigd. Zij maken dit alles mogelijk”.
Stage 11 Alula > Yanbu
De etappe was er een met stenen en snelle paden met stenen. Een echte banden vreter waarbij je meer kunt verliezen dan winnen.
Paul en Jan Pieter hebben vandaag “rustig aan gedaan”.
Paul: “we hebben gisteren avond het klassement goed bekeken en de conclusie voor ons zelf getrokken dat er niks te winnen viel maar wel alles te verliezen. We staan op een comfortabele 10 plaats in het algemeen klassement en dat wilden we niet weggooien door op of over de limiet te gaan”.
De nummer 9 in het klassement stond 23 minuten voor op de 336 en dat rij je op een stenen ondergrond niet dicht.
De nummer 11 in het klassement stond op 2 uur achter Paul en Jan Pieter.
Jan Pieter:”2 uur voorsprong lijkt heel veel maar als je gaat “jagen” op nummer 9 en je rijdt de ophanging er onder vandaan, 3 banden lek of nog erger, je crasht, dan gooi je heel je Dakar weg”.
Toch ging het vandaag niet echt rustig. In de beginfase nog wel maar gaande de etappe komen toch weer de pure racers in Paul en Jan Pieter naar boven.
Stage 12 Yanbu > Yanbu
De Dakar van 2024 is een feit !
Paul en Jan Pieter hebben in de laatste “show” etappe nog een 12e tijd neergezet door 0 risico te nemen. Een fantastische 10 plaats algemeen in de Challenger T3 klasse.
Dat het een topprestatie is blijkt wel uit de cijfers.
Van de ruim 40 gestarte buggy’s hebben er 28 de finish gehaald en slechts 20 daarvan hebben de volledige rally uitgereden.
Dat de Top 10 hard gaat blijkt wel uit het gat tussen de 10e plaats van Paul en Jan Pieter en de nummer 11, een gat van 3 uur!
Paul:”het was een zware, hele zware rally en wij zijn super trots om hier te staan. We wilden bij de eerste 10 eindigen en dat is gelukt.
Jan Pieter heeft top genavigeerd, het Serviceteam heeft een geweldige job gedaan, alles mogelijk door een geweldige groep van partners die het vertrouwen in ons hebben gegeven en met ons een jaar lang hebben geknokt en nu staan we hier. Ik ben heel dankbaar naar het thuisfront, de kids, familie, team, vrienden, partners… zo geweldig dit”.
Voor Paul is dit 6 uit 6 Dakar rally’s en voor Jan Pieter is dit 3 uit 3.
Opgeven is geen optie voor Team Spierings en de eerste plannen voor de Dakar van 2025 zijn al weer in de maak.
Voor nu een klein feestje in Yanbu, morgen al het materiaal, Truck, Hilux en Buggy inleveren voor de verscheping naar Europa en aansluitend vliegt het team terug naar Amsterdam.